top of page
Er zijn nog geen tags.

SEARCH BY TAGS: 

RECENT POSTS: 

FOLLOW ME:

  • Facebook Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

My story

Dit ben ik . Messy hair included. Schattig toch?

Toch was opgroeien als mixed naturel niet altijd even gemakkelijk. Ik ben opgevoed door mijn blanke moeder die weinig kennis had van mijn haar. Daarom had ik een kort kopje toen ik jong was en toen men haar langer werd ging het in een staart. Het was gemakkelijk en het had weinig onderhoud nodig. Daarbij had ik geen krulpatroon omdat men haren altijd droog gekamd werden. Wat zich uitte in een wild pluizig kapsel.

Als kind vond ik mijn haar helemaal niet mooi. Ik wou stijl haar net als mijn moeder en de rest van mijn familieleden. Ik weet nog dat ik een handdoek op mijn hoofd draaide om het gevoel te hebben dat ik lang en stijl haar had.

In mijn tienerjaren wist ik nog steeds niet wat ik met mijn haar moest dus droeg ik het ook maar in een staart. Ik heb geluk gehad dat ik niet wist wat een relaxer was , dit is een chemisch product dat je haar stijl maakt, waardoor ik lang mijn natuurlijk haar heb gehad. Dit veranderde jammer genoeg toen ik 19 werd.

Ik kwam via via in contact met een kapper die mijn haar stijl kon maken door het gebruik van een relaxer. Ik was in de wolken en heb geen moment getwijfeld. Het proces van het relaxen vond ik niet leuk. Het product had een onaangename geur en het brandde op mijn hoofdhuid. De kapper zei dat dit een goed teken was en ik het nog even moest volhouden. Dit deed ik dan ook maar wat was ik blij toen ze het product uit mijn haar waste. Niet alleen was de pijn weg maar mijn haren waren plat, stijl en ze bewogen. Ik voelde me Alicia Keys of Beyoncé. Ik had me nog nooit zo mooi gevoeld en het was een zalig gevoel.

Mijn kapper liet me weten dat ik om de 3 maanden moest terugkomen om mijn uitgroei te laten bijwerken. En dat deed ik voor een jaar lang. Het was pas later dat ik besefte hoe kapot mijn haar was en dat het begon uit te vallen. Het gebruiken van de relaxer had mijn haar helemaal kapotgemaakt. Ik wist toen nog niet hoe ongezond zo een product kon zijn en mijn kapper had me nooit gezegd wat de gevolgen waren. Mijn haar had er nog nooit zo slecht uitgezien en ik kon wel huilen van verdriet. Het was op dat punt dat ik besliste om te stoppen met relaxen en mijn haar terug liet uitgroeien.

Hoe langer mijn haar werd hoe moeilijk het was om te onderhouden. Ik had nu twee verschillende texturen in mijn haar. Het begin was krullend en dik en het onderste stuk was stijl en dun. Ik heb een lange tijd geprobeerd er iets van te maken maar uiteindelijk was ik het beu en heb ik het onderste stuk afgeknipt.

Dit was ook de periode dat ik informatie zocht op het internet en zo terecht kwam in de YouTube community van natural girls. Dit waren meisjes die online video's posten van hoe ze hun haar verzorgden. Het waren geen professionele kappers maar gewone meisjes zoals ik. Ze wisten ook niet hoe ze hun haar moesten aanpakken maar wilden hun ervaringen delen met de rest van de wereld.

De youtubers die ik volgde waren mll.cafeaulait en Taren Guy. Ik zocht bewust naar meisjes met mijn krultype. En ik dacht als zij zo een haar hebben moet ik dat ook kunnen hebben. Door hun tips en tricks ben ik beginnen experimenteren met verschillende producten tot ik uiteindelijk iets vond dat werkte. Dit was de eerste keer dat ik krullen zag. IK HAD KRULLEN. Ik voelde me zo mooi. Ik zag een andere persoon maar toch mezelf. Het was even wennen in het begin maar ik heb er nog geen dag spijt van.

!!Happy me!!

Sinds ik natural ben , ben ik ook al een aantal keer aangesproken geweest door zowel moeders , als grootmoeders als vaders die mij vroegen hoe ik men haar deed omdat ze zelf een dochter of kleindochter hadden met "mijn soort haar" maar niet wisten wat ze ermee moesten. Dit is voor mij een eyeopener geweest dat na zoveel jaar de geschiedenis zich nog steeds herhaald en het dus hoogtijd is om er iets aan te doen.

Ik ben blij dat door de naturalhair movement er eindelijk kennis gedeeld wordt maar we zijn er nog lang niet. Het zit nog in zijn kinderschoenen. Er zijn al verschillende personen en bedrijven die zaken ondernomen hebben om hier verbetering in te brengen . Maar naar mijn gevoel wordt hier nog steeds te weinig over gepraat. Dit is één van de redenen waarom ik deze blog gestart ben om mensen hierover te kunnen informeren.

Ik ben heel blij dat ik mijn verhaal heb kunnen delen en ik weet dat ik niet de enige ben die deze journey heeft doorgemaakt. Ik ben dan ook op zoek naar meiden die hun verhaal willen doen. Voel je je aangesproken ? Stuur me dan gerust een mailtje.

xxx

Nana

Voor de ouders / grootouders die meer informatie willen over hoe ze hun dochter, kleindochters kroeshaar moeten behandelen en verzorgen kunnen deelnemen aan een workshop. Deze vindt 25 maart plaats in Gent. Klik hier voor meer informatie

bottom of page